Sport for fun (Kebaikan Bersukan Mengikut Teori Aku)

Salam pembuka bicara..Pertama sekali aku nak share salah satu sebab aku tulis blog ni. Kalau ikut perangai aku memang kurang bab bab sosial internet ni..facebook pun tak aktif. Cuma sekarang ni aku rasa ada banyak kebaikan jika aku curah idea idea aku dan minat aku dalam blog ni. Untung untung ada rakan yang sama minat yang aku boleh jumpa.Salah satu kawan yang aku harap jumpa ialah kawan bersukan.

So my target now to share and promote sukan yang aku suka, and hopefully adalah insan insan kat luar sana yang mempunyai minat yang sama dan berstatus lone ranger or tak cukup korum terbaca. Moga moga kita boleh build up one team to enjoy the game.

Kalau boleh aku tak nak lah share kehidupan peribadi aku sebab aku rasa tak ada function pun..dah lah tak famous, sibuk nak cerita pasal diri sendiri..tapi aku mungkin selitkan beberapa pengalaman aku supaya sesiapa yang baca ni faham kenapa aku berniat, terfikir atau bertindak sedemikian rupa, walawei..


Kenapa kita perlu bersukan

First, aku nak share kebaikan bersukan ni melalui apa yang aku fikirkan dan lalui sepnajang hayat hidup aku ni.Topik ni penting sebab ramai kawan kawan aku yang dah berumur ni tolak tepi je pasal bersukan. Semua sibuk nak beromen je..Nak main dengan budak ofis, ofis ada tiga orang je maksimum sepanjang half dekad aku kerja kat sini, jiran jiran sibuk uruskan hal rumah tangga..diorang bersukan lak dengan budak ofis masing masing je... Member member rumah dulu pun sama, dah kawin dah ada anak terus hilang..so tinggal lah aku sorang sorang terkontang kanting.

Aku kalau boleh tak nak tiru pun fakta sains dari mana mana sumber untuk tulis blog pasal sukan ni. So semua terpulanglah untuk setuju ke tidak pasal topik ni. Saya tidak bertanggungjawab jika terdapat masalah kesihatan jika anda ikut nasihat saya ni.hehe


So kebaikan pertama yang aku peroleh dari bersukan adalah menstabilkan BMI . Siapa kata tak penting, BMI atau body mass index adalah satu indicator penting untuk kehidupan kita beb. Dengan BMI yang bagus, impulse badan aku bergerak dengan sungguh lancar. Body Reflection pun sungguh baik. Dengan erti kata lain, badan aku ringan. Insyallah macam macam benda aku boleh buat dengan baik dan lancar. Beribadah pun senang je. Setelah jarang bersukan, perut pun dah buncit. Nak sujud pun rasa terganggu. Nak buat kerja macam panjat bumbung repair tangki air pun seksa tau tak.So that why benda BMI ni penting. Badan aku naik hampir 10kg selepas stop bersukan, terus out BMI. Kenapa tak diet je...? Well mungkin BMI boleh pulih dan badan mungkin ringan, tapi aku tak rasa aku dapat kelincahan sakali. Hanya bersukan mampu memberikan pakej dua dua ni.

Kebaikan kedua,ni penting bagi yang dah kahwin.. Meningkatkan hormon testosterone. Haha. Aku buat analisis dekat badan aku sendiri. Senjata aku memang sentiasa keras semasa zaman zaman aku aktif bersukan lagi lagi dikala waktu pagi. Rasanya selagi tak pi kencing selagi tu dia stay macho berjam jam.haha. (Hopefully this statement dont attract gay; I hate gay :); so tak nak cerita lebih lebih). So now I fell my body is start to aging even though i'm still not reach 30. Kalau diteruskan begini, rasanya bila start 40 dah kena makan supplement untuk bagi energy ni..boleh bergoncang rumah tangga ni.haha. In science, hormon testosterone ni penting untuk lelaki. Main function hormon ni sebenarnya untuk build up balik otot otot yang dah rosak tapi hormon ni multi tasking sikit. Dari segi seksual, dia memberikan keinginan seks (libido). Tanpanya senjata anda akan rapuh. Bersukan adalah cara paling murah dan enjoy untuk menghasilkan hormon ni..This is reality.hang pi tengok uncle cina yang kuat jogging. Badan sampai tua tegap je. Kita melayu umur 40 tahun lemak kat muka cam haram. perut takyah cakap lah. Lain lain korang gi tengok wikipedia lah. Amik berat sikit pasal badan korang ni. :)


Kebaikan ketiga, Ni yang terakhir mengikut pandangan aku. Kalau ikut ada berpuluh puluh kebaikan lagi lah tapi bagi blog aku ni cukuplah sampai tiga je; based on my opinion. Menghilangkan stress. Pasti ramai peminat sukan tegar setuju sukan mampu menghilangkan tekanan tempat kerja atau rumah tangga. Aku kalau budak budak sekolah ajak main futsal sampai pukul 2 pagi pun aku sanggup. Hehe. Pasal dekat sinilah aku tak payah fikir urusan lain. Apa aku fikir nak main je macam waktu kanak kanak dulu. Tak sangka bila dah kerja ni stress melampau lampau. Apa yang penting otak dan badan aku perlukan rehat dari tekanan ni. Buat benda aku suka; iaitu bersukan. Kalau kita stress selalu dan tak ada cara lain nak keluarkan, confirm BMI jadi teruk dan hormon badan kita pun lari. Yang rugi pun diri kita sendiri. Badan nak pakai lama beb!


Ada member nasihat aku, kenapa tak jogging, swimming or pi gym, aku admit benda ni memang elok dan kadang kadang lagi bagus dari other sports; dan boleh buat sorang sorang. Tapi aku tak minat sukan yang kurang bertanding. hehe. walaupun aku ni kategori unnatural talented tapi aku sukan lawan. Aku rasa happy bila score goal, bila menang badminton or game lain, bila jadi wakil sekolah/ daerah/ falkulti. Terpulang pada masing masing punya minat lah kan :) So in next discussion under the same topic; saya akan tulih lah pasal sukan-sukan yang saya minati berserta harapan saya. Target awal nak tulis panjang panjang, make it eksklusi tapi cam panjang sangat plak. So satu satulah.. Peace beb!


Coming Soon....

A Futsal

B Squash

C Sofbol

D America football

E Snooker

F MArathon

Comments