Dapur oh Dapur..

Dapur of Dapur kenapa engkau pecah..macam mana aku tak pecah, korang tak nak masak..korang tak nak masak. Em sebab tu lah kut dapur rumah aku pecah..ish ish. sedih betul lah..Dugaan dugaan.


Ni lah bentuk dapur kaca yang pecah sejuta secara tiba tiba. Balik kerja ingat benda apa yang kotor atas singki ni, rupanya pecah..


Gambar close up


Em apa sebab pecah kan. Aku tanya ramai orang dan diorang pikir sebab aku lap tengah panas..bagi aku kaca bukan thermal conductivity yang bagus..so kalau panas sekalipun dia tak menjejaskan sangat..lagipun last masak ialah sehari sebelum kejadian..


So aku buatlah ishikawa bone, nak cari root source dia. Jadi C.S.I epid jap. Nak kata impact, tahi cicak pun aku tak nampak. Thermal and lap aku dah reject awal dah..So tinggal vibration or movement..Em no idea.



Dalam process mengemas baru aku nampak kaca ni dikuatkan dengan aluminium mesh dan maybe untuk back up kalau pecah..so dia tak berterabur. So aku rasa dapur ni pecah mmg sebab movement. Tapi apa yang menyebabkan dia bergerak. Ni mungkin penyebabnya..Kabinet aku tak ada lubang yang allow udara panas keluar..so bila dah selalu menahan secara perlahan, strength dia reduced and at one unexpected moment, the glass break. Em baru lapan bulan pakaim kut..isyh2. So sapa sapa yang planning nak buat kabinet camni, kena minta kontraktor kabinet korang buat lubang or jaring sikit kat pintu kabinet tu..Bagi udara panas yang trap bawah dapur tu release dari lubang lain.


Pasal dah serik dengan dapur kaca, tukar lah besi..nasib baik last kedai aku pegi tu ada stainless steel dalam 600 ringgit..brand Rinnai lagi. Yang lain smua 1K ke atas..Kalau dapur ada kaki tu macam macam boleh dapat..dah nak buat macam mana. Kabinet dah berlubang..kena ganti gak dengan dapur jenis ni..

In the end, dapur lama, aku bagi technician dan dia potong steel sheet untuk jadi cover..Jadi hak milik dialah sekarang. Smile. No problem.Bye!


Comments