Kembara Dunia Jalanan - Whislist

Apa bila aku nak post cerita ni, aku dah tengok ramai sangat insan kat Malaysia atau serata dunia yang dah travel around the world. Tak kisah lah dia Muslim ke omputih ke.. Yang pasti aku tengok depa ni travel bawa misi. Mostly keamanan in general term I can said. Bukan Nak happy2 je.

Kalau dalam Malaysia.. Aku cukup kagum pasangan suami isteri @Mohd Alfishahrin dan @Diana Latief yang Kembara naik motor Kapcai RS 150 je sampai ke rusia, london. Untuk yang omputih, @Drew Binskey atau @Nas Daly antara yang best.. Teknikal aku lagi suka @Drew Binskey ni sbb dia pegi tempat orang tak pegi.

Aku adalah aku..

Aku tahu Allah taala cipta alam semesta ni memang ultra superb.. Setakat Nak pegi jalan oversea Korea, Japan, Thailand ke..or Europe ke. Pegi Paris beli bag LV ke aku langsung tak ingin. Tapi kalau dapat access ke kampung, tempat sejarah, tempat legasi dekat luar negara memang sangat. Bukan pegi ibu Kota negara tu saje.. Itu semua orang ada masa kalau Nak.

Aku tanam azam untuk pegi travelling macam di orang juga. Kalau boleh yang pakai basikal je.. Dari Malaysia sampai la mana2. Sampai Argentina pun okay. Aku betul2 Nak tengok ada apa kt sempadan kutub. Ada apa juga kat bawah Argentina... Ni semua bagi aku kebenaran tuhan. Dunia dicipta sempurna untuk segala mahkluk ya hidup. Subhanallah..

Dan kalau boleh Nak lepak dengan pelbagai bangsa.. Borak2 Dan sembang dengan di orang. Selalu aku traveling oversea, China ke Europe ke. Di orang asyik Tanya aku pasal Islam. Dari soalan remeh pasal kahwin 4..ke soalan pasal makanan. Dan akhirnya pasal tauhid.

Diorang penah ikut aku masuk masjid kat sana. Baca ayat2 Al quran yang dan diterjemahkan. Kalau lama sikit, mahu Islam diorang ni. Hehe. Rasa2 nya orang lagi ikut bangsa lain dari ikut bangsa or sama negara. Mungkin sebab kita kenal perangai sesama kita dan untuk bangsa luar.. Knowledge kita Kadang2 zero.

So bila aku nak start ni.. Aku piki lepas anak2 aku habis blajar Uni dan dah start kerja. Hehe.  Lamanya kan.. Tanggung jawab first. Doalah panjang umur. Insyaallah.


Moga2 tercapai Impian ni di hari tua.. Sampaikan makna surah Al ikhlas

Comments