Bab 1: Erti Sempurna



Sewaktu matahari tegak memancar diluar, tiga sahabat baik sedang menikmati penghawa dingin disebuah bilik. Mereka baru sahaja pulang dari sekolah bersama sama. Mereka singgah di sana untuk bersantai menghabiskan masa selepas tamat sesi persekolahan hari ini. Sering kali mereka menjadi rumah ini sebagai markas melepak dan bercerita. Selalunya mereka akan pulang dalam sekitar pukul 5 sebelum kepulangan ibu bapa Farah. Sedang rancak berbual, azan zohor yang dilaungkan dari surau yang jaraknya 50m dari rumah itu menyebabkan mereka menghentikan perbualan.

Farah secara spontan terus mengambil bakul bajunya yang telah kering untuk dilipat. Dia merapatkan bakul isian baju itu ke tepi katilnya dan duduk bersila di atas katil. Tidak sampai habis azan, dia telah melengkapkan lipatan itu. Kesemua baju itu dilipat sempurna sekali dan terus dia masukkan ke dalam almari. Sekilas mata memandang, kesemua lipatan baju dan cara susunan pakaiannya di dalam almari Farah sangat kemas ibarat hiasan oleh pereka profersional. Habis sahaja azan, Zuraida lantas memujinya.

"Kemas dan sempurna sekali bilik u ni Farah"
"Baju you pun you lipat macam baru keluar kilang"

Mungkin ini perkataan yang selalu dilontarkan oleh sahabat baiknya ini. Jauh dalam hati Zuraida, dia memang ikhlas memuji Farah dan sentiasa mengaguminya. Setiap hasil kerja mencantikkan biliknya ini adalah hasil kerja Farah seorang diri. Biliknya sangat sempurna dari sudut susunan perabot, hiasannya ataupun peralatannya. Semuanya ibarat pertunjukkan dari seorang pereka dalaman terkenal. Kata kata ini disambut balik oleh Roslin.

"Itulah pasal, kita hari-hari datang sini tengok dia buat kerja, tak ada lah pulak kita dapat tiru dia. Puas I nak deco bilik i tapi memang tak boleh challenge you."

Senyuman manis terukir diwajah Farah. Walaupun pujian pujian ini sering diterimanya, dia faham keihklasan hati sahabatnya itu.

"I nak tolong you, you tak bagi. Bukannya apa pun, 1000 ringgit je satu sesi." seloroh Farah.

"Ala, sebab tu la bilik kita ni payah nak cantik. Upah kawan kawan pun mahal gila" sambut Roslin dengan sedikit ketawa kecil dihujungnya.

Borak borak kosong ini melengkapkan sebahagian dari kehidupan mereka. Topik topik berkaitan peristiwa di sekolah, kawan kawan lelaki atau perempuan, hiburan, rancangan hujung minggu dan bermacam macam lagi tidak pernah puas dikatakan. Ada saja cerita cerita atau idea terbaru mereka rancangkan. Zuraida dan Roslin memang selalu mengagungkan Farah semasa mereka berbual. Sering kali topik yang mereka bualkan menjadikan Farah sebagai rujukan atau wiranya. Apa saja mereka inginkan akan diutarakan kepada Farah bagi meraih pendapat yang bernas yang tidak dapat difikirkan mereka. Farah memang senang dengan mereka berdua kerana mereka pandai mengambil hatinya dan langsung tidak berkira dengannya.

Dari sudut luaran, Farah memang memiliki pakej yang sempurna. Wajahnya memang cantik walaupun tembam, matanya sedikit kuyu apabila bersahaja tetapi tetap cantik dipandang. Kulit mukanya seputih bangsa cina dan halus sehaja. Pipinya tembam sedikit meyerlahkan lagi seri mukanya takkala dia tersenyum. Rambutnya memang cantik beralun. Tidak pernah pun dia merebondingkan rambutnya kerana sudah cantik secara semulajadi. Dia memang gadis tidak bertudung. Katanya dia tetap beriman walaupun free hair. Badan nya secara puratanya memang menjadi kegilaan lelaki. Dengan dada yang agak padat dan bersaiz sederhana besar. Kadang kadang cikgu sekolahnya terlupa dia masih berada dalam tingkatan empat. Apabila waktu pendidikan jasmani, terserlah lah sepasang kaki yang sangat mengoda yang dimiliki oleh Farah. Pehanya tidak la kurus tetapi sedikit tembam yang sangat sesuai dengan saiz pinggangnya yang ramping. Punggungya bulat dan sangat menonjol dengan seluar yoga. Terus sahaja kakinya kecil dibahagian betis

Di sekolah, pakej istimewa ini memang menjadi sebuah magnet, bukan sahaja lelaki bahkan perempuan juga akan tertarik. Cikgu-cikgu lelaki selalunya menunjukkan belangnya. Pantang ada ruang, pasti mereka akan merapati Farah dan cuba memperlihatkan kehebatan sebagai seorang guru. Kawan kawan lelaki memang selalu terpesona dengannya tetapi kebanyakkan hanya memendan perasaan. Ramai yang merasakan Farah seperti seorang puteri maharaja dan mereka cuma rakyat jelata. Jika anak orang kaya sekalipun belum tentu mereka berasakan setanding dengan Farah.

Kesempurnaan fizikal Farah ini diseimbangkan juga dengan sifatnya yang sempurna. Farah memang salah seorang yang sangat bijak dalam pelajaran. Tidaklah yang pertama atau kedua rankingnya tetapi termasuk dalam top 10 jugalah dalam keputusan peperiksaan. Dia cemerlang dalam PMR nya dan di terima masuk ke MRSM tetapi menolaknya. Bijaknya juga membolehkan dia menjaga dirinya dan memelihara maruah hidupnya dari godaan lelaki. Pernah juga dia memiliki teman lelaki sebelum ini dan teman lelakinya ini cuba melakukan sesuatu yang tidak bermoral atas dasar couple. Dia mampu mengelaknya dan mensabotajkan niat lelaki itu sampai hampir hampir masuk lokap.

Farah juga aktif dalam bidang seni dan nyanyian. Menjadi idol sememangnya karier yang hampir pasti buat dirinya. Jika ada hari peristiwa di sekolahnya, pasti dia akan menjadi sebutan rakan rakanya. Dia mampu menyanyi dengan baik dan kadang kadang bermain piano. Habis persembahan, pasti akan kedengaran bunyi tepukan yang gemuruh bergema di dewan sekolahnya. Sememangnya ramai yang mencemburuinya, lagi lagi rakan perempuan. Tetapi sikap Farah yang tidak pilih bulu atau memandang rendah sesiapa sahaja menyebabkan ramai yang senang hati. Kalau boleh ramai yang ingin menjadi teman baiknya, tetapi trio ini lagi kukuh dengan hanya gabungan Farah, Zuraida dan Roslin sahaja.

Setiap kali kawan kawanya terdengar nama Farah, pasti terdetik perkataan sempurna di hatinya. Kejelitaan wajah, IQ yang tinggi,sikap yang disenangi dan latar belakang keluarga yang sempurna melengkapkan imej unggul buat gadis sunti bernama Farah. Mungkin dia jarang menceritakan perihal keluarganya kepada rakan rakannya kecuali Zuraida atau Roslin. Tetapi ramai yang sedia maklum akan kemasyuran keluarganya yang kaya dan budiman. Farah sentiasa menyembunyikan dan tidak rasa selesa sekiranya rakan rakannya menanyakan soal keluarga. Baginya keluarga adalah sangat penting dan tidak mahu dibawa sampai ke sekolah.

Satu perkara lagi tentang sempurna yang boleh dikaitkan dengan Farah adalah tentang moto hidupnya. Ya...moto hidupnya ialah sempurna. Setiap perkara mestilah dimulakan dengan sempurna dan hasilnya mestilah sesempurna yang mungkin. Disebabkan inilah ramai yang mampu memerhatikan Farah melakukan kerjanya seorqng diri walau melibatkan perkara asas seperti mengemas bilik atau menandan diri. Sempurna baginya adalah perkataan yang boleh memotivasikan diri. Farah inginkan kehidupan yang terbaik untuk masa depannya dunia dan akhirat. Skrip kehidupannya seolah olah telah siap dikarang. Dia akan pastikan kerjaya, kehidupan dan peneman hidupnya paling hebat dan masyur. Inilah asas bagi setiap perkara yang telah dilakukan farah.

Masih di dalam bilik Farah, tiga sahabat ini kadang-kadang menyiapkan kerja sekolah tetapi kebanyakan masa dihabiskan dengan berborak dan bermain internet. Tiba-tiba daun pintu biliknya diketuk.

"Adik!" teriak seseorang yang amat dikenali Farah berdiri di depan pintu.

"Eheh, kakak. Awal balik hari ni? Selalu malam baru i nampak you." Farah jawab dengan wajah kehairanan tetapi disambut dengan senyuman manis dihujungnya.

"Wah..lama tak jumpa kakak Wawa. Sejak sejak jadi budak U ni jarang kawan dengan kitaorang". Usik Zuraida.

"Ish, mana ada.baru kita jumpa kan minggu lepas. Bukan i pergi mana pun. Ada je dekat rumah ini." balas si Wawa.

Mereka terus bersalam salaman dan berpelukan menyambut kehadiran Wawa. Terus perbualan mereka menjadi rancak kembali sampai sampai terlupa akan kerja sekolah.

Wawa sebenarnya lima tahun lebih tua dari Farah. Dalam hubungan kekeluargaan, Wawa adalah emak saudara kepada Farah. Farah adalah anak kepada kakak sulung Wawa. Beza jarak antara umur Wawa dan kakaknya sdalah sebanyak 15 tahun. Kerana perbezaan umur yang kecil antara Wawa dan Farah, Wawa sering kali memanggil Farah sebagai adik sewaktu kecil. Hingga mereka besar pun mereka masih mengunakan gelaran itu kerana telah biasa. Walaupun Farah mempunyai adik beradik yang lain. Gelaran itu telah bertukar nama sebagai along, angah, ateh dan yang lain menggunakan singkatan nama. Disebabkan itu, Zuraida dan Roslin juga sering menganggap Farah dan Wawa sebagai adik beradik walaupun mengetahui segalanya.

Wawa mempunyai wajah yang cantik dengan matanya besar dan kuyu. Bulu keningnya tebal sedikit dengan mukannya yang kecil. Lesung pipit akan kelihatan sekiranya dia tersenyum. Rambutnya panjang hingga melepasi bahu. Badan wawa secara keseluruhan lebih kecil dari farah. Tangan dan kakinya kurus tetapi ukuran badanya tetap menawan. Farah dan Wawa masing masing mempunyai kecantikan yang tersendri yang meyebabkan ramai lelaki tergoda.

Setengah jam sudah berlalu sejak Wawa singgah ke bilik Farah. Lalu dia meminta izin untuk beredar kerana badan terasa letih dengan aktiviti di universiti hari ini. Saat dia ingin beredar, sempat juga dia melirikkan matanya kepada Farah dalam masa beberapa saat bagai ada sesuatu yang ingin dia kongsikan tetapi tidak dengan Zuraida dan Roslin. Hairan Farah dengan lirikan manja makciknya itu tetapi gagal dia membacanya. Perlahan lahan pintu bilik itu ditutup oleh Wawa sambil dia tersenyum yang hanya disedari oleh Roslin ketika itu.

"Happy semacam je auntie you tu bila masuk u, ramai boy handsome la tu dekat sana" terus sahaja di teka oleh Roslin.

"Boleh la dia ngorat pakwe handsome, muka dah la cun, dress up pulak boleh tahan..tak adalah baju sekolah macam kita ni. Sape sape pun boleh goyang tengok dia" panjang lebar Zuraida memujinya Wawa. Dia juga sangat sangat mengagumi personaliti Wawa yang cantik dan sempurna seperti Farah juga. Farah ketika itu hanya tersenyum melayan kata kata sahabat karibnya itu. Dia masih terbayang bayang lirikan mata makciknya itu. Ingin sahaja dia masuk ke bilik Wawa dan menanyakan jika ada sesuatu rahsia. Jarang jarang sekali dia melihat kelakuan sedemikian dari makciknya itu.


Matahari senja telah sampai ke hujungnya pada hari ini. Zuraida dan Roslin telah pulang ke rumah masing masing seawal pukul 4 petang. Farah sibuk menolong ibunya menyediakan juadah untuk makan malam. Wawa pada masa ini sibuk bermain dengan anak buahnya. Dia jarang jarang menyediakan juadah kerana tidak berbakat. Selalunya dia ditugaskan untuk membersihkan pinggan mangkuk selepas makan. Kakaknya selalu memerlinya kerana tidak pandai memasak dan sering takut-takut dengan minyak panas ketika memasak. Pujian selalu dicurahkan kepada Farah yang mewarisi kelebihan memasak dari ibu dan neneknya.

Selesai makan malam, Wawa segera membawa pinggan mangkuk ke sinki untuk membasuhnya. Wajah sungguh ceria semasa melaksanakan tugas itu dan tidak seperti kebiasaannya. Orang yang mampu perasan perubahan sikap makciknya itu pastilah Farah. Dia masih teringat ingat wajah makciknya itu yang seolah olah menyimpan sesuatu rahsia darinya. Dia hanya menunggu masa yang sesuai untuk menanyakan hal itu secara berdua malam ini. Mungkin selepas sembahyang isyak adalah masa yang paling sesuai.

Tidak sabar sabar lagi, lepas sahaja solat berjemaah.Wawa terus ke biliknya untuk menukar pakaian tetapi diikuti rapat oleh farah.

"Eh, adik ikut kakak ni kenapa. Rindu ke? " Wawa terus mengusik Farah yang nampaknya beria ia mahu membongkar rahsia peribadinya.

Sambil memeluk kakanya itu dari belakang, wawa berkata "Mestilah rindu kat kakak bucuk ni, orang dah ada boyfriend ni terus lupakan kita"

Farah sengaja meneka punca keceriaan di wajah makciknya itu. Dia memang tak sabar sabar lagi untuk mengorek rahsia dari makciknya itu.

Wawa terus membuat memek muka yang seolah olah menafikan sangkaan farah.

"Boyfriend? Ish mana ada lah. Pandai pandai je" balas Wawa.

"Ye ke, akak tipu ni. Happy semacam je. Tak nak share apa apa dengan i ke?" Farah mencuba lagi.

"Ala orang hidup happy-happy pun salah ke" wawa menjawab. "Eh adik..jom main x-box jap jom..exercise sikit." Wawa terus menghampiri meja televisyen yang mempunyai alat permainanan konsol x-box 360. Dia ingin mengajak Farah bermain permainan menari dengan menggunakan alat pengesan kinect. Mereka memang gemar bermain permainan ini yang menyihatkan badan dan boleh bertanding.

Farah masih tidak puas hati dengan jawapan makciknya itu. Memandangkan Wawa beriya iya mahu bermain Farah mengikutinya sahaja. Dia cuba menghapuskan persoalan itu dari mindanya juga kerana mungkin tiada apa apa rahsia dari makciknya itu.

Mereka bermain permaianan tarian itu lebih kurang setengah jam. Keputusan permainan itu banyak berpihak kepada Farah. Farah memang cekap bermain permainan itu walaupun Wawa yang membeli konsol tersebut. Realitinya, Farah memang berbakat dalam dunia seni dan permainan itu menjadi mudah buatnya.

"kakak kalah lagi" gembira wajah Farah kerana berjaya mengalahkan makciknya itu.

"Well, i bagi you chance je" jawab Wawa yang sebenarnya tidak kisah pun. Dia memang jarang jarang dapat menandingi Farah yang lebih fleksibel dan lincah. Dia membeli permainan tersebut kerana ingin menggunakannya sebagai motivasi untuk bersenam.

Mereka berdua baring ke atas katil bersaiz queen di dalam bilik Wawa. Wawa memandang ke wajah Farah yang nampaknya masih memerlinya kerana kalah. Dia tidak berkata kata hanya menunggu Farah mulakan. Farah pun begitu juga, dia menjadi kelu seketika mungkin kerana permainan itu telah berjaya mengalihkan sedikit tumpuannya.

"Adik dah ada boyfriend?" secara spontan Wawa bertanya.

"Malas adik nak berboyfriend boyfriend sekarang ni..semuanya hampeh je" Farah terus menafikannya dan mendengus dihujung ayatnya.

"Susah lah kakak nak cari yang perfect sekarang ni, ada yang handsome kaya, perangai macam syaitan pula" sambung lagi Farah.

Wawa terus tertawa dan berkata "teringat ingat lagi ye kisah lampau, itu lah siapa suruh belagak dulu."

"Sekurang kurangnya adik menang dari kakak. Kakak tu dulu couple dengan budak handsome tapi sengkek memanjang, dah la playboy, playboy kering" balas Farah seolah olah tidak mahu memori silamnya yang buruk menjadi gurauan makciknya.

"Tak apa..what's past is past. Kakak akan pastikan boyfriend yang akan jadi suami kakak ni menepati citarasa kita berdua. The perfect one! And i will defeat you." balas si wawa yang nampaknya bermotivasi.

"wah..poyonya kakak sekarang.mana dia the perfect one tu? Tak nampak pun. And one more thing, you will never ever defeat me kakak. Adik akan pastikan boyfriend adik yang akan jadi the perfect one beside the perfect one." balas Farah dengan keyakinan yang tinggi.

Terus melepap bantal kecil ke muka farah. Wawa membaling lembut ke mukannya sahaja untuk membantutkan kegharaiahn Farah. Geram Farah dan terus menerkam Wawa untuk mengeleteknya. Beginilah malam malam mereka berdua. Selalu diselangi cerita, gurauan dan impian seperti mana mana sahabat sejati dan keluarga.

_________________________________________________________________________________________________________________________________


Wawa berada di kantin falkultinya sambil menikmati secawan jus. Dia hanya membelek belek smartphone nya dan kadang kala bermain game. Dia sebenarnya telas habis kelas pagi itu dan hanya mempunyai kelas pada sebelah tengah hari. Kawan kawannya mengajak untuk melepak bersama tetapi ditolak.

"Assalamualaikum kakak, boleh bagi saya satu minit.saya ada barang mahu tolak" beritahu seorang lelaki berbadan tegap tingi lampai sebelum duduk disebelah Wawa.

"Barang apa yang awak ada, macam tak ada apa apa je."Wawa menjawab.

"Saya ada hati mahu tolak dekat kakak.kesian tengok kakak duduk sorang sorang takde siapa mahu teman."jawab lelaki itu sambil minum air jus Wawa.

"Ah, mengada ngada la you, tak kenal mama boleh duduk sini, pergi pergi!" halau Wawa sambil bermimik muka garang.

"Sampai hati you halau i, you tak sayang i lagi ke?" balas lelaki tu yang sebenarnya bernama Akher.

"You yang tak sayang i, i tunggu lama tau. Datang datang buat jadi bangla lak" balas Wawa walaupun sebenarnya memang dia sanggup menunggu Akher yang ada masih ada kelas sejam lama dari wawa.

"Kesian dia, sanggup tunggu i semata mata nak dating dengan bangla ni." jawab Akher yang masih bergurau.

Geram manja Wawa dikenakan Akher. Dicubit cubitnya pipi Akher sambil dia terus menerus menyambung gurau guraun kekasihnya.

Akher dan Wawa sebenarnya baru mengenali selama setahun selepas berada didalam sebuah kelas yang sama untuk subjek bahasa mandarin. Mereka pada mulanya hanya berkomunikasi ketika perlu sahaja itupun jika membabitkan subjek pembelajaran. Akher mengambil jurusan kejuruteraan kimia manakala wawa pula jurusan perakauanan. Wawa sebenarnya ketika itu banyak mengetaui perihal kehebatan Akher melalui rakan sekelas perempuan yang mengambil jurusan sama dengan Akher. Dari sini, Wawa tahu banyak perkara positif mengenai Akher disamping wajah fizikal akher yang tegap dan tampan.

Akher sememamgnya mempunyai pakej lengkap untuk digilai mana mana wanita. Senyumannya sungguh manis disebalik wajah tampannya. Dia juga tersangatlah bijak dan dibuktikan dengan anugerah dekan setiap semester.Badannya tinggi lampai dan agak tegap. Penampilan Akher yang bersahaja kasual juga menunjukkan betapa dia sememangnya bersikap rendah diri.

Wawa secara relatifnya memang tertarik dengan wajah Akher tetapi ini belum dapat menambat hatinya. Sikap Akher yang sentiasa pendiam ketika berdepan dengan wanita membataskan hubungan ini. Hakikatnya, dalam hati Akher juga tergoncang dengan keayuan wajah wawa melalui pandangan mata pertama. Pada mulanya dia hanya memandang secara curi curi. Kalau mereka bercakap pun mata hanya memandang ke arah lantai atau langit. Wawa pula terikut ikut perangai Akher dan tidak mahu dikatakan perigi mencari timba.

Akhirnya isi hati mereka diketahui rakan rakan mereka. Kawan rapat Wawa berjaya meyatukan mereka sebagai pasangan untuk satu sketsa biasa di dalam kelas mandarin. Dari sini mereka bertukar tukar nombor telefon. Mereka pada mulanya hanya ber sms dsn hanya memfokuskan pelajaran. Dengan hati yang makin membunga di hati Akher, tidak putus putus sms dihantar kepada Wawa. Gembira hatinya setiap kali Wawa segera membalasnya. Wawa pun begitu juga. Dia memang berharap Akher akan sms nya selalu. Dia sentiasa menunggu handphone nya berbunyi. Malah ringtone untuk sms dari Akher berbeza dengan orang lain.

Walaupun sketsa sudah tamat, mereka tetap ber sms. Setelah sebulan, Akher mengambil langkah berani mengajak Wawa keluar bersama. Alasannya hanya untuk belanja makan kerana berjaya melakonkan sketsa dengan sempurna. Wawa memang sangat gembira ketika itu tetapi masih berwaspada. Dia sangat takutkan peristiwa bodoh-bodoh bila bercouple dulu berulang kembali. Pada waktu ini, mereka hanya membataskan hubungan mereka sebagai kawan sahaja.

Walaubagaimanapun, langkah yang diambil Akher ini berjaya merapatkan hubungan mereka. Hubungan mereka semakin lama semakin rapat. Walaupun tidak bersama di dalam kelas lagi. Mereka tetap berjumpa. Mereka berdua sentiasa meluangkan masa lebih lebih lagi semasa waktu makan tengah hari dimana masing masing tidak ada kelas. Kesopanan Akher dan hormatnya Akher pada wanita menyebabkan Wawa sangat selesa untuk bersamanya. Akher juga tidak pernah mengambil kesempatan dan jarang jarang menyentuh angota badan Wawa. Mukanya cepat merah padam bila tersentuh tangan wawa.

Hubungan mereka berdua ini tidak diketahui farah kerana Wawa sangat sangat menjaga rahsia ini setelah banyak kali dikecewakan lelaki. Baginya, Akher memang terbaik tetapi hanya menunggu masa yang sesuai untuk membawanya berjumpa keluarga. Dia juga tidak bertemu Akher setelah petang dan hari minggu kerana Akher mempunyai pekerjaan sampingan. Wawa faham Akher bukannya jenis berfoya foya dan jujur. Akher tidak akan berlaku curang dan menipunya.

Akher sebenarnya pakar dalam perkara berkaitan elektronik. Dia mewarisi ilmu ini dari arwah bapanya. Dia sangat faham bagaimana cara kebanyakkan mesin mesin hidup dan berfungsi. Litar litar elektronik ini sudah sebati dalam hidupnya. Tanpa blueprint litar pun dia masih boleh membaca nadi saraf mesin tersebut. Dia juga boleh menghasilkan pelbagai mesin dengan pengetahuannya itu. Ramai juga pelajar akhir tahun mengupahnya untuk menyiapkan projek akhir tahun mereka. Dari sini Wawa faham kenapa Akher sangat sibuk pada hujung minggu. Ada juga dia terdengar Akher terikat kontrak dengan beberapa syarikat kecil untu khidmat baik pulih.

Genap hari ini sudah setahun mereka berkawan. Wawa sebenarnya hampir hampir tidak mampu menyorok rasa kebahagian ini lama lagi. Sekarang dia ingin sangat memberitahu keluarganya akan perihal Akher. Lebih lebih lagi anak buahnya. Dalam hatinya memang Akher orangnya dan dia sangat mempercayai Akherlah orang yang akan menemaninya dunia akhirat.

Hari itu mereka hanya pergi makan tengah hari di restoran berdekatan universiti. Setelah setahun berkenalan, hari ini Wawa ingin sangat mengajak Akher ke rumah buat pertama kali bertemu keluarga. Tetapi niat ini sering terbantut kerana dihantui peristiwa pisang berbuah dua kali.

Akher pelik melihat Wawa yang seperti keliru dan tidak banyak bercakap. Wawa jarang jarang begini. Pasti ada sesuatu yang ingin dikongsikan tetapi tak berani kekasih hatinya ini meluahkan.

"Anything Wawa you want to share with me?" tanya Akher terus tanpa berhelah.

Wawa terkejut. Hatinya menjadi lebih takut. Dia mempunyai niat baik tetapi takut jika alasannya itu melukai kekasihnya itu. Mungkin kecil kebinggungan Wawa ini bagi orang lain, tetapi hati Wawa memang sudah sangat mencintai Akher. Tidak seperti bekas kekasihnya yang dulu, cintanya kali ini sangat mendalam. Dia takut ketidak yakinannya dibalas juga dengan benda yang sama oleh Akher. Tiba tiba bergenang titisan air di jenang mata Wawa.

Akher tergamam. Dia melihat tepat ke mata Wawa. Wawa cuba mengelak pandangan Akher. Makin tidak keruan Wawa kali ini.

Seketika kemudian, Akher bersuara.

"You tak percaya dekat I lagi ke?" tepat lagi soalan Akher megenai lubuk hati Wawa.

Terus Wawa memintas soalan itu sambil mengeleng geleng kepalanya.

"It was not like that sayang. Sorry buatkan you risau."

"Tak apa sayang, kalau ada apa yang you nak kongsi...luahkan lah, I dengar" pujuk Akher.

Wawa menganguk. Dia perlu tabahkan hatinya untuk bercakap kali ini.

"I nak ajak sayang datang rumah...maybe for the dinner with my family" ujar Wawa.

Terukir senyuman di wajah Akher mendengar pelawaan Wawa.

"Okay..i setuju je. Tetapi kenapa you takut nak bagitahu tadi."

Wawa terdiam mendengar soalan Akher itu. Dia tahu Akher memang orang yang sentiasa bertanya jika masih ada sesetengah kebuntuan yang tidak dijawab. Mahu tidak mahu dia terus meluahkan persaannya itu kali ini.

"sorry sayang..i tahu i tak perlu ragu ragu dekat you. Cuma perasaan i bercelaru sekarang. Sekarang ni, i sering dengan masa depan. I tak mahu dikecewakan sekali lagi" terus mengalir air mata wawa kali ni. Beberapa titisan itu tidak dapat dikesat dengan tangannya.

Akher terdiam sebentar. Dia hanya membiarkan Wawa bersedia kembali setelah emosinya bergelora ketika itu.

"So sorry sayang..sorry sangat" berdebar debar hati Wawa setelah berkata begitu. Lagi lagi Akher terdiam sahaja. Dia cuba mengawal air matanya. Tiba tiba akher bersuara.

"You dah okay belum" air muka Akher tenang sambil mengeluarkan walletnya dari kocek seluarnya.

Wawa merasakan Akher ingin membayarkan harga makanan itu dan balik tanpa ingin membincangkan lagi perkara itu. Dia mungkin terasa hati dengan soalannya itu.

"You dah nak balik ke? Takpe takpe biar I yang bayar." kata wawa. Dia sebenarnya ingin memujuk kekasihnya. Kelam kabut Wawa mengeluarkan pursenya dari beg tangan. Apa yang dia takutkan seperti menjadi kenyataan. Akher mungkin marah.

"Eh rileklah dulu, kelas lambat lagi" balas Akher sambil mengeluarkan kad dari walletnya.

Binggung wawa dengan reaksi Akher. Akher menghulurkan sehelai kad bank atm kepada Wawa.

"ini untuk apa Akher" langsung tidak tahu apa yang harus dibuatnya.

"Ini untuk melamar you sayang" Ujar Akher menjawab segala kebinggungan itu.

Akher sebenarnya menyerahkan kad atm yang berisi wang simpanannya sebanyak RM 30 000. Wang itu disimpan atas hasil simpanan kerja sampingan dia. Akher memang sudah merancang lama perkara in. Dia dah mengasingkan duit ini untuk berkahwin dengan Wawa sejak 6 bulan yang dulu. Niatnya itu sebenarnya untuk hantaran kahwin tetapi dia juga tidak menyangka akan terdengar perkara ini dari Wawa terlebih dahulu.

"What..30 000 sayang. You don't go crazy sayang. I minta maaf sangat kalau buat you terasa tetapi I tak nak accept duit banyak ni." Jawab wawa yang masih terkejut

"So you tak nak berkahwin dengan I ke?" balas Akher.

Akher member jawapan untuk segalanya selepas itu. Duit ini adalah untuk hantaran perkahwinan mereka nanti. Bukanlah dia memberikan Wawa untuk berbelanja sesuka hati. Dia harap Wawa akan menjadi orang yang menjaganya. Dengan harapan, Wawa akan menjadi teman disisinya dunia akhirat dan Wawa juga memberi kepercayaan penuh ke atas dirinya.

Akher memang berfikiran lain dari yang lain. Bukan dia ingin menunjuk status ekonominya tetapi dia sanggup berbuat apa sahaja demi orang yang disayanginya. Dia juga akan patuh terhadap budaya bangsanya dan agamanya. Dia berjanji dengan Wawa untuk meminanginya sebelum berkahwin. Pemberian ini semata mata jaminan janjinya itu. Dia telah merancang berkahwin dengan Wawa sejurus memperoleh pekerjaan idamannya.

Wawa juga bertanya adakah keluarganya mengetahui perihal ini. Dia terkejut dengan jawapan diberikan Akher. Ibu Akherlah yang memberi idea untuk mengahwini Wawa secepat mungkin. Akher penah menunjuk gambar Wawa kepada ibunya menerusi telefon pintarnya. Atas sebab kepercayaan ibunya terhadap sikap Akher yang sangat bertanggungjawab, ibunya percaya bahawa pilihan Akher sentiasa tepat. Dia mahu membiarkan Akher sentiasa bahagia tanpa mahu menjadi sedikitpun halangan.

Bila ditanya mengenai kepercayaan Akher ini terhadap dirinya. Akher menyerahkan no pin dan kata laluan untuk perbankan internet. Akher juga berkata, jika dia lah yang curang, duit ini adalah milik Wawa. Wawa dibenarkan belanja duit itu sekiranya perlu tetapi duit hantaran itu kena potonglah. Sempat juga dia berpesan kepada Wawa untuk berlawak.

"Minumum duit dalam saving account seringgit. Kalau you guna sampai tinggal banyak tu..banyak tu lah hantaran itu..seringgit cukup tak? Gelak Akher.

Kepuasan nampak jelas diwajah Akher. Dia lega kerana niatnya itu dilepaskan walaupun lebih awal dari sepatutnya. Wawa pula....

Berderai derai air mata jatuh kepipinya.kelam kabut Akher cuba memujuk kekasihnya itu. Wawa menangis kerana gembira, terharu dan bahagia sangat kali ni. Dia tidak menyangka ini reaksi Akher untuk perkara yang membantutkannya selama ini. Dia berazam untuk menyimpan duit yang diberikan sehingga hari perkahwinan mereka. Dia bukannya gilakan duit itu, dia hanya tergila gilakan Akher sekarang. Dia yakin apa yang dirancang oleh Akher ini sangat sempurna untuk kedua-duanya.

Malam itu, di rumah Wawa. Senyuman tidak pernah hilang dari raut wajah Wawa. Hari ini menjadi hari yang sangat bahagia untuk dirinya. Dia baring di atas katilnya sambil membelek belek kad atm pemberian Akher petang tadi. Rindu sangat Wawa terhadap kekasihnya.

Tiba tiba pintu biliknya diketuk. Terus dia menyorok kad atm itu dibawah bantalnya. Farah membuka pintu tersebut. Terus sahaja dia memandang wajah Wawa yang masih tersenyum itu..

"Apa yang seronok sangat hari ni" tanya Farah dengan muka yang menjengkelkan. Dia memang sudah perhatikan lama raut wajah Wawa yang langsung tak cover hari ni. Memang tak sabar dia bertanyakan hal itu sejak petang tadi.

"Em...adik dah kalah kali ni" spontan wawa membalasnya sambil tersenyum.

Merah padam muka Farah mendengar perkataan kalah keluar dari mulut Wawa.

"What..no way girl." Respon Farah.

End of chapter 1

Comments