Cerita Tentang Zuriat - Part 1 - Permata Yang Dicari

Part 1-Permata yang dicari

Alhamdulillah. Syukur pada yang Esa. Di saat aku menulis entree ini, aku dan wife aku sudah dikurniakan seorang anak perempuan yang sangat cantik dan sihat. Telah aku niatkan sekiranya semuanya selamat akan aku kongsikan segalanya di dalam blog ini agar menjadi panduan dan semangat untuk orang lain. Mungkin bagi sesetengah pasangan, mereka senang untuk dikurniakan anak. Namun, perjalanan kami untuk mendapatkan anak tidak begitu mudah. Hampir tiga tahun kami menunggu barulah rezeki berupa zuriat dimakbulkan oleh tuhan.

Tiga tahun mungkin masa yang tidak lama bagi orang lain. Orang yang mudah memperolehi anak kebiasaannya suka membandingkan perasaan kami dengan orang lain yang belasan tahun mencuba sebelum dikurniakan anak. Mungkin niat mereka baik, untuk menenangkan hati kita.  Tetapi bagi orang yang sentiasa inginkan anak dan sentiasa mencuba, setiap bulan yang gagal sangat sangat dirasakan. Perasaan seperti cemburu, rendah diri, mengasingkan diri dan menyalahkan takdir  ketentuan-Nya kerap dirasakan di dalam hati walaupun mulut berjaya menutup segala emosi tersebut.

Bagi aku, perkahwinan tanpa zuriat sememangnya mampu mengoncangkan rumah tangga. Seorang lelaki kebiasaannya tidak merasakan kesan kesan dari masalah ini kerana jika bersua dengan rakan rakan mereka akan berbincang banyak isu lain yang jarang membabitkan perkara anak. Tidak bagi perempuan, mereka sentiasa ditanya.

 ‘Bila nak dapat anak ?’ Merancang ke ?’ Pergilah check doktor ?’

Belum lagi yang bermulut laser…malas nak re-call (faham faham sendiri la ye). Hati juga mudah menjadi iri hati dan cepat terasa sekiranya pulang ke kampung, melihat mereka menguruskan  anak anak masing masing dan kami cuma sekadar membantu atau melayani. Ada sahaja pantang larang mereka yang kami kena patuhi untuk melayani anak mereka, padahal depa pun lebih kurang juga.  Contoh, “mereka boleh bagi anak depa makan gula-gula tetapi kami bagi tak boleh” Kami faham budak-budak tu bukan anak kami tetapi disebabkan ini hati kami menjadi terlalu inginkan zuriat dari darah daging kami  sendiri. Banyak lagi perkara lain yang menyebabkan hati kami terasa. Kadang kadang sampai menyalahkan ketentuan-Nya kerana terlalu terasa akibat ketidak pekaan orang lain ini.

Apa yang lepas tu lepaslah. Sebenarnya aku kalau boleh tak mahu banyak perkara negatif dalam entree ini. Apa yang nyatakan di atas cuma sedikit sebanyak perasaan kami yang aku fikir sama untuk orang yang bernasib seperti ini. Aku dan wife aku sebenarnya dah lakukan berbagai bagai benda seawal tiga bulan usia perkahwinan lagi. Mungkin disebabkan itu juga hati kami lebih terasa. 
Apa yang hendak aku kongsikan sekarang  adalah segala apa yang kami lalukan dalam usaha untuk mendapatkan zuriat.  Usaha kami  dalam tempoh 2 ½ tahun itu telah memberikan kami pelbagai rasa dari kebinggungan, negative dan akhirnya kegembiraan. 

Untuk siapa siapa yang mengalami masalah ini, jika sudi bolehkah kita menjadi rakan. Mungkin cukup sekadar rakan blog atau follower. Bukan aku mahu ambik kesempatan  tetapi cara ini mungkin lebih berkesan dari segi pekongsian maklumat. Apa yang ada di dalam blog ini kebanyakkan berkisar tentang kehidupan aku yang kebanyakkannya sering berkaitan.  Dari sini mungkin korang boleh memahami sebab entree entree aku sebelum ini. Lagipun, Aku dan wife aku berjanji untuk kongsikan kisah ini bagi menolong orang lain yang senasib dengan kami bagi memilih haluan usaha masing masing. Insyallah jika kami mampu jawab, akan kami layan soalan korang sebaik baiknya.

Entree ini mungkin agak panjang untuk disatukan.  Akan aku cuba siapkan dalam sebulan dua tetapi aku tak janji sebab masih banyak urusan kerja. Insyallah.




Comments