Cerita tentang zuriat - Part 3 - IUI Pertama

First IUI

Rasa rasa cam trauma gak bila mengenangkan result sperm hari tu. Kalau compare quantity sperm tu macam tak logik lak banyak melampau per ml. Sayangnya bentuk dia tak beberapa cantik. Patutlah ramai lelaki cuak bila nak buat ujian ni. Sebabnya maybe if problem untuk perempuan boleh di consider sebagai normal tetapi kalau lelaki memang jadi bahan kutukan. (tak percaya pegi la cerita dekat member member rapat korang – mesti kena bahan seumur hidup).

Sebenarnya before kami pegi check up tahap kesuburan kami ni, kami dah consume beberapa jenis vitamin. Aku sendiri dah ambik Zurbex zinc sebab aku dengar nasihat dari kawan aku yang dah mencuba hampir setahun lebih. Doktor dia advice depa cam gitu, aku pun follow. Beli je kat farmasi. Dengan harapan bilangan sperma aku bertambah or make sure ada. Kemungkinan itu lah penyebabnya. Nak sedapkan hati yang dah tak beberapa sedap ni.

Dalam masa yang sama aku masih mencari klinik yang sanggup untuk buat treatment untuk kami (sebab tak sampai setahun dan yang murah). Kalau search internet tentang infertility ni mesti tak keluar dr Zubaidi mesti keluar pasal Dr hamid Arshad. Maka aku ambik keputusan untuk membuat temujanji dengan klinik Dr Hamid Arshad. Appointment dengan Dr Hamid Arshad ni memang mengambil masa yang lama. Tak silap aku first temujanji dengan mereka setelah 2 bulan aku telefon, waktu aku dalam treatment dengan mereka, aku dengar ada orang kena sampai 6 bulan tunggu. Sekarang tak tahulah.

Pada hari appointment tu, disebabkan aku dah melakukan banyak ujian di Metro IVF maka senang ajelah process dia. Lagipun fasiliti disini kurang lengkap. HSG perlu dilakukan di hospital lain juga. Dengan result cam gitu, Dr Hamid Arshad terus sahaja setuju untuk melakukan IUI untuk kami. Untuk cure aku punya problem lak, dia suggest aku untuk makan vitamin C 1000mg sehari, Vitamin E 400iu (2x sehari) dan juga Himalaya Kapikachhu. Untuk orang yang baru nak menyelami dunia untuk mencari zuriat ni, IUI ni ialah proses dimana sperm yang berkualiti di asingkan dari yang tak kurang baik, kemudiannya di suntik ke dalam rahim (hampir hampir ke tiub falopio) yang ada telur yang bagus. Air mani dikeluarkan sendiri oleh para suami ke dalam bekas. Senang cerita, hampir sama dengan cara manual but using injection and better chances.

Isteri aku pulak consume clomix 50g, start dari hari kedua kut (tak beberapa nak ingat procedure dan jadual pemakanan dia). Kalau ikut dah hampir setahun kami berkahwin masa tu, kami memang harapkan Allah taala makbulkan doa kami supaya disegerakan dikurniakan zuriat. Lagi pulak dah setahun menunggu. Akhirnya sampai lah juga masa untuk first IUI kami. Sekali lagi sperm aku di uji. Aku tak harapkan pape. Apa yang lagi penting result IUI itu juga. Alhamdulillah, sperm aku semuanya okay. Quantity, mobility dan morphology nya semuanya look fine and much better than average. Untuk wife aku pula, telurnya ada hampir 4 biji yang bersaiz besar. Cukup sifat untuk menyakinkan kami bahawa IUI ini akan berjaya.

Selepas selseai proses IUI tu, aku tak berhenti henti berdoa pada tuhan. Setiap doa pada setiap sembahyang akan aku selitkan doa Nabi Zakaria A.S.


Rasanya belum sampai waktu kitaran bini aku haid, haid dia dah datang kut. Wife aku memang kecewa habis kerana kami dah tak tahu apa sebabnya lagi. Sperm dah perfect, telur dia pun okay. Dia pun dah mula menyalahkan doktor yang melakukan prosedur IUI itu (bukan Dr Hamid) sebab rasakan prosedure dia terlalu tergesa gesa. Bagi aku, aku jarang sekali menyalahkan doktor kerana aku tak nak memperkecilkan kepakaran mereka. Aku rasa semuanya tentang takdir. Positifnya sperm aku okay tetapi impak negatifnya lebih besar sebenarnya. Next entree, takdir malang aku. To be continue.

Comments