Cerita Tentang Zuriat - Part 6 - Kisah Momoko


Part 6 - Kisah Momoko

Dari first month kami kawin lagi dah jadi tabiat kami untuk menggoogle formula baru untuk mendapatkan zuriat ni setiap kali selepas wife aku datang bulan. Hampir segala teknik bersama, teknik timing ataupun pemakanan ubat ubatan (Lumiglow, Biodex, Shaklee) telah kami cuba berdasarkan info-info dari internet ni tapi masih tak berhasil.

Bila kami baca blog orang lain yang ada problem ni, kami rasa sekurang-kurangnya kami tak bersendirian. Dalam Malaysia ni sahaja, kami tahu ada beribu pasangan yang ada problem infertelity ni, dan hanya sebahagian sahaja yang mahu kisahnya didengari. Bagi sesetangah individu, dengan menulis ‘luahan keluhannya’ dapat diuraikan. Support dari kawan-kawan juga sangat penting untuk sedikit sebanyak menutup perasaan sunyi.

Ramai juga blogger lain yan meng’share’kan pengalaman rawatan mereka walaupun masih belum berjaya. Yang berjaya pula, akan selalu kami cuba contohnya seperti rawatan Islam. Ada pasangan ini macam kami juga, tak pasti sebab apa masih belum memperolehi zuriat sedangkan dua dua nampak normal. IUI kali pertama telah dibuat tetapi gagal. Oleh itu mereka mahu rilek dahulu sebelum melakukan treatment yang lain. Dalam masa yang sama, mereka juga beriktiar secara rawatan islam. Akhirnya dapat tahu ada “penjaga” dirumah baru mereka. Uztaz yang merawat mereka berjaya menghalau “penjaga” tersebut dan selepas itu terus mereka dikurniakan berita baik. True story bro dalam internet. Wahauallam.

Satu lagi kisah yang sangat-sangat membangkitkan semangat aku adalah kisah Momoko. Walaupun Momoko ni takde blog, tapi dia cerita kisah dia details dalam satu kolum. Al kisah bila tak dapat anak, maka pergilah momoko wat check up. Then doktor sahkan Momoko ni subur je walau mula mula cam ada problem sikit, maka terpaksalah hubby nya pulak membuat check up. Resultnya tak disangka pulak..Azoospermia..Result yang sangat sangat mengerunkan para suami. Sedangkan test sperm aku dulu rosak sikit pun aku dah down sebulan, aku tak dapat bayangkan kalau aku kena uji tahap takde benih langsung..

Harapan untuk Momoko untuk mengandung secara semulajadi memang sangat mustahil dalam keadaan begitu. Ujian sekali lagi pun lebih kurang sama je dengan yang first, suaminya tetap Azoospermia. Kes Momoko diklasifiedkan agak berat, hanya IVF/ICSI sahaja yang boleh, itupun kalau ada sperma. Dari Melaka mereka berulang alik ke Hospital Kuala Lumpur (HKL), Nasib baik Dr di HKL detect si hubby masih boleh menghasilkan sperm even dalam jumlah yang masih dikatakan hampr tiada. Remember hanya satu sperma dan satu ovul sahaja diperlukan untuk penghasilan embrio. Lelaki normal produce million at one time but perempuan only once a month. Akhirnya pasangan ini dikurniakan seorang anak hasil dari teknologi yang ada sekarang.

Some how kolum ringkas macam ni menyelamatkan aku dari pinggir putus asa. Berkali-kali aku baca untuk aku ingat langkah yang diambil mereka dan seolah olah juga merawat semangat aku. Aku jadi percaya setiap masalah itu ada penyelesaianya. Dan untuk masalah zuriat, aku akan pastikan aku mendapat rawatan di HKL. Cuma yang penting fokus untuk memulihkan kesihatan diri sendiri dahulu. Aku hanya perlu RILEX dan tawakal!!

In case Momoko terbaca,you are truly my saviour. This chapter is dedicated for those who share their amazing journey to be a parent and for those who ask for assistance. 

To the men outside, in case you and your wife are trying, my advice, please do not need feel scare to check up at the Hospital. Just pray for your wife healthiness and remember she need only one of your sperm for conceive. Percayalah, dengan izin Allah teknologi rawatan yang ada sekarang ni pasti membuahkan hasil. Better try than nothing. Keep calm!

-End of chapter 6-

Comments