Cerita Tentang Zuriat - Part 8 - Seketika Itu

Part 8

Bergelut aku memikirkan tajuk yang sesuai untuk topik kali ini. Topik ni merupakan gabungan beberapa kisah yang ringkas tetapi sangat penting sebelum berakhirnya tahun 2013. Tahun dimana ujian datang bertimpa timpa, tak minta pun.. tapi Alhamdulillah Allah cuma uji hambanya pada tahap kemampuannya sahaja. So please enjoy reading..

Pada masa kita bersungguh sungguh berusaha untuk dapatkan zuriat, penyakit rendah hormone testosterone lak yang timbul. Inilah penyakit yang menyebabkan aku hilang semangat nak hidup. Bunyi macam biasa tetapi kalau sangat memberi tekanan pada kehidupan kami suami isteri. 

Well, teknologi perubatan sekarang memang mampu mengatasi masalah ini, through injection, apply patch dekat badan or makan ubat. Tapi rawatan ni perlu berulang-ulang dan satu hari nanti badan aku  akan totally stop produce hormone ni dek kerana telah biasa menerima hormone dari luar. Kos rawatan ni pun bukannya murah dan insuran masih tak cover di Malaysia ni. Jenuh aku memikirkan apa lah daya yang aku boleh buat. Pendapatan tahunan dah lah biasa je..umur pun bukan lah tua sangat, insyaallah masih panjang perjalanan hidup aku ni. Tapi rasa cam dah berada dekat akhir hayat dah..

Aku cuba fikir puncanya, rasa ada banyak penyebab sampai aku jadi teruk lagu ni. But I know I need to do something. Something radical but then affordable.

Tukar Diet Pemakanan

Cam klise je kan. But seriously, this is the first step I took to increased the sperm quality. Aku kurangkan nasi penuhkan sayur seperti kacang botol, taugeh, bendi. Memang aku makan semua benda ni, tapi kali ini dengan kuantiti yang lebih banyak. Untuk kesan yang lebih cepat, aku juga mengambil vitaman C dan E dalam dos yang besar, but maybe it was good for the sperm but not for entire body. Aku dapat rasakan overdose vitamin ni lah yang menyebabkan hormone aku bersepai. In fact, aku amik vtamin vitamin ni atas nasihat doctor tetapi mungkin badan manusia lain lain kan. Dia bukan buat full research pun dekat badan kita. Tapi lebih kepada try and error je.. 

Akhirnya aku stop semua vitamin supplement ni. Ada lagi dalam peti ais sampai sekarang. Hehe. Kalau tak sebulan sekali aku beli dekat farmasi habis gak dalam 100 ringgit. Untuk naikkan testosterone pulak, aku Cuma makan kacang badam panggang sahaja. Beli dekat Manaz belakang rumh aku sekilo dekat 50 ringgit. Aku sangat sangat berdoa Allah taala bantu aku untuk lawan penyakit ni..

Saya perlu bersukan

Saya perlu bersukan. Saya perlu bersukan. Saya perlu bersukan. Saya perlu bersukan. Banyak kali aku suarakan dekat bini inilah punca badan aku jadi teruk sebab dah langsung tak bersukan. Aku nak ajak dia pair badminton ke jogging dengan aku tapi wife aku ni bukannya sport langsung. Adalah main badminton sebulan sekali..lepas tu takleh dah sebab kerja dan jaga perut (takut takut sangkut baby gugur pulak sebab bersukan > women logic).Fasa kehidupan ni memang boring sangat, nak tunggu member-member organise futsal setahun 2-3 kali je. Budak Ofis aku jangan haraplah..sharp pukul 5, depa tahu balik rumah je. So apa je alternative aku...

“Dah tu pergilah jogging” sound bini aku balik. Emm... jogging ni lah benda paling malas aku nak buat. Banyak kali aku mention yang aku suka sport sebab aku suka bersaing (sila klik label sport for fun untuk artikel mengenai sukan). Tak enjoy langsung bersukan tanpa partner. Tapi bila penyakit tak nak surut surut juga, aku dah tak ada jalan lain dah.Kalau jogging je aku boleh buat waktu ni, aku jogging ajelah. .Dan yang penting aku set kan mentality aku penyakit aku ni tak akan cure dengan sekali jogging sahaja. Aku kena pastikan ak buat at least 3 kali seminggu. Aku kena berpeluh banyak setiap kali jogging untuk keluarkan semua toksin-toksin lemau dengan harapan hormone yang lebih stabil dibentuk.

Akhirnya, aku memang dah ketagih nak pi jogging hari-hari. Memang aku rasakan badan aku lebih bertenaga dari 2 -3 tahun lepas. Tapi la ni bini aku lak kata tak payah jogging sekarang ni. Hehehe. Apa dah..

Get out stress!!

Bila sebut pasa stress ni aku rasa memang dah muak. Nampak stress ni penyakit mental biasa je kan. Tapi sebenarnya memang boleh affect your entire body. Setakat stress jalan jem tu biasa lagi, tapi bila soal kehidupan menjadi taruhan..tu dah kira hyper stress. Stress that can lead you to death. Wow..poyo sangat.

In fact, kita Malaysia memang low awareness tentang stress ni. Even ko refer doctor klinik pun dia takleh nak bantu sangat. Kawan-kawan pun boleh bagi kita happy sekejap je tapi bila kita seorang, depress gila kut rasanya.  Aku dah ta boleh nak layan masalah aku ni sangat. Aku nak pastikan kehidupan aku tenang dulu. Aku perlu jadi aku..Dan solution nya adalah, aku cuma lihat diri aku sahaja. Aku dah tak buka facebook or any media social yang lain, tulih novel untuk isi masa lapang, bersukan untuk diri sendiri, kurangkan fikir pasal kerja..

Hasilnya, aku memang dah tak stress sangat. Perasaan jealousy bila sepupu/kawan announce dapat berita gembira dalam facebook ke apa memang takde sebab aku dah tak tahu, tak tengok facebook. Aku cuma fokus untuk jadi aku sahaja..tak perlu control lagi. Release bila kita nak, bermain dengan idea aku sahaja..Tapi please remember, aku tak abaikan family pun. Cuma kurangkan aktiviti dengan external family/ kawan biasa je.

Dekatkan diri dengan Tuhan yang Satu

Klise kan.Hehe. Tapi this is fact. Bila kita susah kita memang akan lebih rapat dengan Maha Pencipta. Soalnya bukan sebab sembahyang, puasa atau zakat semua tapi soal penghayatan. Penghayatan aku kurang kerana aku buat semua ibadah untuk memenuhi syarat je. Keihklasan berdoa semua tu langsung tak ada.

As a muslim, aku memang sangat percaya Allah Taala akan sentiasa memakbulkan doa hamba hamba-Nya. Cuma soalnya cepat lambat sahaja. Beberapa kali Allah bagi pentunjuk dekat aku, aku je senang lalai dengan dia. Sempena bulan Ramadan ni, sesiapa yang terbaca, silalah bersedia untuk mencari malam Lailatulqadar. Percaya sekuat-kuatnya dalam hati malam Lailatulqada ni memang real dan bukan seperti malam-malam biasa. Kalau boleh dari first Ramadan dah practice sembahyang tahajud dan taubat supaya kita tak leka bila 10 malam terakhir itu. Percayalah Allah akan sentiasa makbul doa kita, Cuma hasilnya kadang-kadang bergantung dekat usaha kita juga. Banyak kerjanya, cantik kerjanya, insyallah ada bonus yang baik untuk kita.

Dalam masa yang sama juga, aku nak diri aku khatam al-Quran sekali dengan tafsir dia untuk kali ini. Time ni Insyallah aku hafal surah surah dengan sedikit info tentang tafsirannya. Dengan cara ni, aku rasakan penghayatan aku bertambah, Betullah al_quran ni sebagai penawar seribu penyakit. Ayat ni kiasan sahaja, tapi maksudnya mendalam. Cuma kita perlu selami. Insha’Allah.

Conclusion

Aku rasa tajuk kali ni ‘seketika itu’ bersesuaian sebab aku bukan fokus untuk merawat penyakit hormon aku dan untuk zuriat, tapi minda  dan hati aku sekali. Apa apa pun kita boleh ikhtiar secara direct atau indirectly... Kadang-kadang hanya kita diri sendiri sahaja yang boleh tolong diri sendiri kan. Bye..

Comments